Home    Contact    Privacy Policy    Disclaimer

Omgaan met pijn

Een bevalling doet pijn. Weinig vrouwen zullen opkijken van deze uitspraak. Zij weten dat pijn bij een bevalling hoort en een normaal verschijnsel is. Bijna alle vrouwen ervaren de ontsluitingsweeën – samentrekkingen van de baarmoeder die ervoor zorgen dat de baarmoedermond zich opent – als pijnlijk. Datzelfde geldt voor de uitdrijvingsweeën, die samen met het persen ervoor zorgen dat het kind geboren wordt. De duur en de ernst van de pijn tijdens een bevalling wisselen. Meestal neemt de pijn toe naarmate de ontsluiting vordert. De pijn is voornamelijk onder in de buik aanwezig en wordt soms als rugpijn gevoeld. Ook de pijn tijdens het persen verschilt: soms is het een opluchting om mee te mogen persen, soms doet persen juist meer pijn of wordt het ervaren als een andere pijn.

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen de weeën op te vangen. Dit kunt u al tijdens de zwangerschap in verschillende cursussen leren. Door geconcentreerd weeën ‘weg te zuchten’, komt u in een ritme waarbij het lichaam zelf stoffen aanmaakt die een pijnstillend effect hebben: endorfinen (een lichaamseigen morfine-achtig stofje). Deze endorfinen zorgen ervoor dat de pijn te verdragen is. Toch komt het regelmatig voor dat vrouwen de pijn onverdraaglijk vinden. Uitputting, angst of spanning kunnen een rol spelen.

Er zijn veel dingen die je zelf kunt doen. Zo helpt warmte goed om pijn te verzachten en het draaglijker te maken. Neem een warme douche of een warm bad of laat een warme kruik maken. Ook massage van je onderrug of benen kunnen ontspanning en hiermee verlichting geven. Probeer andere houdingen tijdens het opvangen van de weeën, sommige vrouwen willen liggen, de ander loopt continue of hangt op het bed of tegen een kastje. Afleiding kan helpen om beter met de pijn om te gaan, kijk bijvoorbeeld tv of zet je favoriete muziek op.

Klik de afbeelding voor meer informatie.

Probeer ook tijdens de weeën jezelf voor ogen te houden dat de wee weer afzakt en je dan even pauze hebt om op adem te komen. Je hebt dus niet je gehele bevalling pijn, maar ongeveer één derde van de tijd. Het is erg belangrijk om positief te blijven denken. Bedenk bij elke wee dat je weer een stapje dichterbij je kind bent en dus dichterbij het eind.

Tijdens de controle rond 35-36 weken zullen we de bevalling met je bespreken en hierbij ook informatie meegeven over pijn en hoe je hiermee om kunt gaan. Hierbij worden ook de pijnstillingsmogelijkheden besproken die in de ziekenhuizen mogelijk zijn. In zowel Spijkenisse als Dirksland zijn de drie mogelijkheden, zoals beschreven in de folder, beschikbaar. Deze bevatten allemaal medicijnen, die ook bij je kind komen, en hebben dus voor- en nadelen. Bedenk altijd dat het goed moet gaan met jou en je kind voordat je pijnstilling kunt krijgen, ook ligt het eraan hoever je in je bevalling bent en welke vorm van pijnstilling je dan kunt krijgen. Mocht je alvast de folder willen lezen of vragen hebben over pijnstilling, geef dit dan aan tijdens een van de controles en we bespreken het eerder met je.

Op de volgende website kun je de folder ook bekijken: www.knov.nl/voor-zwangeren/zwanger/de-bevalling/hoe-ga-je-om-met-pijn/ Op deze website is de folder in vele talen beschikbaar!

Privacy Policy - Disclaimer - © 2002 - 2018 Verloskundigenpraktijk Hellevoetsluis - Realisatie SEDERO.nl