Home    Contact    Privacy Policy    Disclaimer   
06 526 913 50




FAQ

 

  • Wanneer mag ik weer in bad of naar het zwembad?
    Water en met name zwemwater bevatten bacteriën. Deze kunnen een infectie in je baarmoeder veroorzaken. We adviseren je om pas in bad of naar een zwembad te gaan als het bloedverlies na de bevalling een aantal dagen helemaal gestopt is. Na de bevalling zit er in de baarmoederwand een wond van de placenta. Het bloedverlies betekent dat deze wond nog niet helemaal genezen is. Het bloedverlies na de bevalling kan en mag 6 weken duren. Vaak is het voor die tijd al gestopt.
     
  • Wanneer mag ik weer sporten?
    Afhankelijk van het herstel na de bevalling kun je na een aantal weken weer langzaam beginnen met sporten. Bouw dit langzaam op en luister goed naar je lichaam. Kies in het begin voor sporten die je bekken niet te zwaar belasten, zoals fietsen of zwemmen. Heb je tijdens de zwangerschap veel last gehad van je bekken, overleg dan eventueel met je fysiotherapeut wat zijn/haar adviezen zijn.
    De schuine buikspieren mag je al snel na de bevalling weer gaan trainen. Voorkom blessures en wacht met de rechte buikspieren tot 6 weken na de bevalling. Pas dan liggen deze spieren weer op hun eigen plek. Bouw ook deze oefeningen langzaam op.
     
  • Wanneer mag ik naar buiten met mijn kindje?
    In principe mag je na de kraamweek met je kindje naar buiten. Het hangt af van het seizoen (zomer/winter) wat daarin geadviseerd wordt. Ook is het afhankelijk van de grootte van je kindje. Kinderen met een laag geboortegewicht hebben vaak meer moeite om op temperatuur te blijven. Heeft jouw kindje nog veel moeite om op temperatuur te blijven, probeer het naar buiten gaan dan te beperken. Een te lage lichaamstemperatuur betekent namelijk veel verlies van energie en daarmee minder groei.

    Vooral in de winter kun je twijfelen of je je kindje voldoende warm hebt ingepakt. Meet dan de temperatuur vlak voordat je weg gaat en vrij snel als je weer thuis bent. Je ziet dan of het is afgekoeld of mooi stabiel is gebleven. In de winter kan het ook zinvol zijn om de Maxi Cosi of wandelwagen voor te verwarmen met een kruik. Je kindje komt dan lekker warm te liggen en dat scheelt in het wel of niet afkoelen tijdens de wandeling. Haal de kruik er altijd weer uit voordat je op pad gaat en laat hem niet bij je kind in de wandelwagen liggen.
     
  • Is het normaal dat ik urine verlies bij inspanning of niezen?
    Nee, dit is niet normaal. In de eerste weken na je bevalling is je bekkenbodem slapper dan voorheen. De spieren hebben ruimte moeten maken voor je kindje en hebben misschien wel schade ondervonden door het inscheuren of een knip. Tijdens je kraamperiode krijg je al tips voor bekkenbodemspier oefeningen van de kraamverzorgende. Soms kan het zijn dat je een beetje urine verliest wanneer je bijvoorbeeld iets tilt of moet niezen. In de eerste weken mag dit, maar er moet wel een stijgende lijn zijn in het herstel. Tijdens de nacontrole zullen we je ook vragen hoe dit gaat. Mocht je na 3 maanden na je bevalling nog steeds last hebben van ongewenst urineverlies, trek dan aan de bel en doe er iets mee. Door middel van bekkenbodemoefeningen die je van de bekkenbodemfysiotherapeute kan krijgen kun je deze klachten verminderen en zelf verhelpen. Doe je dit niet dan kun je er heel je leven last van blijven houden en vaak verergeren de klachten wanneer je de overgang in gaat.

    Voor hulp van de bekkenbodemfysiotherapeute, Shannon Welgraaf, kun je contact opnemen met haar. Zij werkt op de fysiotherapie praktijken in Nieuwenhoorn (0181-320177) en in Heenvliet (0181-66165).

    Schaam je niet om hulp te vragen voor dit probleem, het is wel je toekomst!
     
  • Vanaf wanneer mogen we weer vrijen?

Ons advies is om in ieder geval te wachten met vrijen totdat het bloedverlies volledig gestopt is. In de tijd dat je nog bloedverlies of bruinige afscheiding hebt, is de wond in je baarmoeder nog aan het genezen. Wanneer dit genezen is, is de kans op ontsteking van je baarmoeder voorbij. Dit kan 6 weken duren, vaak is dit ook de tijd waarin je eventuele wond bij je vagina weer volledig geneest.

De eerste keer dat je weer gaat vrijen na je bevalling is voor jou en je partner ongetwijfeld spannend. Je lichaam heeft immers flink wat veranderingen ondergaan in de afgelopen maanden. Wellicht vraag je je af of seks pijn kan gaan doen of dat je vrijen met je partner misschien heel anders zal ervaren.

Hieronder een paar tips:

  • Wees eerlijk tegen jezelf en je partner als je het spannend vindt om weer te vrijen. Voor je partner kan het immers ook moeilijk zijn om de eerste stap weer te nemen. Samen kunnen jullie vast tot een goede oplossing komen. Praat er vooral over. Dan weten jullie allebei van elkaar hoe jullie erover denken. Zorg ervoor dat je tijd voor elkaar maakt.
     
  • Wanneer je borstvoeding geeft komt het vaak voor dat je vagina minder vochtig wordt tijdens het vrijen. Dit komt door je hormonen en dit wordt vanzelf weer normaal na je borstvoedingperiode. Eventueel zouden jullie ervoor kunnen kiezen om een glijmiddel te gebruiken. Glijmiddel op waterbasis geeft minder snel irritaties. Bij de drogist is bijvoorbeeld het glijmiddel KY gel verkrijgbaar (blauw met wit doosje), maar een ander merk mag natuurlijk ook.
     
  • Wanneer je tijdens je borstvoedingsperiode opgewonden raakt, kan het zijn dat je borsten gaan lekken. Schrik hier niet van, dit komt ook door de hormonen.
     
  • Als je een wond bij je vagina gehad hebt kan het litteken soms iets stugger aanvoelen in de eerste maanden. na verloop van tijd wordt dit soepeler. Je kunt eventueel perineumolie van Weleda op je litteken masseren. Verkrijgbaar bij de drogist. Hierdoor wordt het iets sneller soepel. Je kunt door te vrijen niet je litteken beschadigen.
     
  • Ga na het vrijen eerst een keer plassen voordat je gaat slapen, dit verkleint de kans op het krijgen van een blaasontsteking bij vrouwen.
     
  • Mocht je na verloop van tijd pijnklachten ervaren tijdens of na het vrijen, stel jezelf dan de volgende vragen. Ben je goed ontspannen tijdens het vrijen? Is je vagina vochtig genoeg? Waar ervaar je de pijn? Heb je stappen ondernomen om de pijn te voorkomen? Heb je geen blaasontsteking of een schimmelinfectie?

    Mocht je er zelf niet uitkomen en er treed geen verbetering op, neem dan contact op met je huisarts.

 



Privacy Policy - Disclaimer - © 2002 - 2018 Verloskundigenpraktijk Hellevoetsluis - Realisatie SEDERO.nl